
Bosch oferuje najważniejszy komponent ogniw paliwowych – technologii, z której w przyszłości będą mogły korzystać pojazdy pracujące poza drogami publicznymi, maszyny budowlane, pojazdy komunalne i techniczne lotnisk. To będzie niesmaowite osiągnięcie w dziedzinie mobilności bez spalin.
"Elektryczny ciągnik do holowania bagażu jest pierwszym tego rodzaju pojazdem w Europie wyposażonym w ogniwo paliwowe, który funkcjonuje jako „range-extender” (pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu). Firma Bosch Engineering dostarcza jednostki sterujące Fuel Cell Control Unit (FCCU), które stanowią kluczowy element systemu ogniw paliwowych. Sterują one wszystkimi podzespołami, zapewniając ich efektywne współdziałanie."
Jak twierdzi Bernhard Bihr, dyrektor Bosch Engineering GmbH :
„Rozwijamy komponenty i systemy, jak również dostarczamy usługi inżynierskie w celu stworzenia przyszłościowych rozwiązań napędu o zerowej emisji do zastosowań poza drogami publicznymi"
Napęd z ogniwami paliwowymi dla obsługi lotnisk
Standardowa obsługa naziemna lotniska korzysta z przestarzałych i paliwochłonnych pojazdów, które przewożą pasażerów, bagaż i ładunki do punktu destynacji. Przy podejmowaniu pasażerów zaczyna się liczyć komfort, niski poziom hałasu oraz minimalizacja kosztów paliwa. To wszystko może być zapewniane przez ciche i ekologiczne ogniwa paliwowe. Wielkim plusem maszyn napędzanych ogniwami paliwowymi jest ich większy zasięg i krótszy czas tankowania.
„Ciągnik z ogniwem paliwowym może teraz poruszać się na lotnisku przez całą ośmiogodzinną zmianę bez ładowania akumulatorów" – mówi Bihr.
Prawodastwa transportowe w służbie ekologii
Alternatywie tworzonej w napędach sprzyjają surowsze przepisy dotyczące emisji spalin dla silników o mocy ponad 56 kW (normy EU Stage IV i US Tier 4 Final). Pojazdy z ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem, który wchodzi w reakcję z tlenem w ogniwie tworząc czystą wodę. Wytwarza się energia, która wewnątrz ogniwa paliwowego przekształca się w energię elektryczną, napędzającą z kolei silnik elektryczny.
„Dzięki tej zerowej emisji możemy wykorzystywać wózki widłowe lub platformy podnośnikowe nie tylko na lotniskach, ale również wewnątrz budynków i magazynów, w sposób całkowicie ekologiczny" – mówi Bihr.
Ponadto pojazdy lotniskowe wyposażone w ogniwa paliwowe są ciche i nie mają wibracji. Pierwsze stacje do tankowania wodoru pojawiły sie już na niemieckich lotniskach w Stuttgarcie, Monachium i Hamburgu. Zapewniają one lokalnie potrzebną infrastrukturę.
Już niebawem ogniwa paliwowe w seryjnym użyciu?
Centrum sterującym systemu ogniw paliwowych jest FCCU, który łączy w sobie seryjny hardware Boscha ze specjalnie opracowanym oprogramowaniem. FCCU kontroluje cały system za pomocą wbudowanego układu regulacji wodoru, powietrza i czynnika chłodzącego.
„Pierwsze zastosowanie naszej jednostki FCCU, gotowej już do produkcji seryjnej, miało miejsce w ramach projektu InnoROBE" – mówi Bihr.
Skonstruowano cały system i zoptymalizowano współdziałanie jego elementów pod kątem sterowania i regulacji. Do testów inżynierowie wykorzystali laboratorium ogniw paliwowych, a także stanowisko badawcze do ogniw paliwowych o mocy 20 kW. Następnie skonstruowano prototyp ciągnika do holowania bagażu, aby przetestować system w rzeczywistych warunkach pracy. Prototyp ten dostarczy inżynierom ważnych informacji, które pozwolą na dalszy rozwój systemu. W następnym etapie ciągnik zostanie oddany do użytku na lotnisku w Stuttgarcie. Celem Bosch Engineering jest wykorzystanie całego portfolio swoich usług do rozwoju napędu z ogniwami paliwowymi w dalszych pojazdach przeznaczonych do pracy poza drogami publicznymi.
Źródło: Bosch
Artykuł z dnia
Archiwum artykułów