KrajowyTransport.pl
Kategorie

Wycinanie filtrów DPF potęguje smog - kampania antysmogowa

wycinanie filtrow dpf smog

Smog jest realnym problemem każdego większego miasta w Polsce. Za jego powstawanie odpowiada tzw. niska emisja, czyli gazy i pyły pochodzące z przemysłu, gospodarstw domowych i motoryzacji. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli, za 82-92,8 proc. zanieczyszczeń odpowiedzialna jest niska emisja. Zanieczyszczenia komunikacyjne stanowią zaledwie 5,4 do 7 proc.  

W Polsce ma miejsce kampania antysmogowa https://smogowicze.pl , która uczy jak skutecznie chronić się przed smogiem wraz z rodziną.

Dane zebrane przez NIK opierają się na zasięgu całego kraju, a smog często ma wymiar punktowy. Sam NIK zwrócił uwagę, że w Warszawie samochody odpowiadały za 63 proc. zanieczyszczenia PM10.  Warto dodać, że oprócz „dymienia z rury” na zanieczyszczenie powietrza wpłyhttps://krajowytransport.pl/images/zdjd/dieselsmog.jpgwają drobinki z opon i klocków hamulcowych oraz to, co leży na jezdni.

Najbardziej uciążliwymi dla miasta pojazdami są pojazdy z silnikami diesla. To one odpowiadają w znacznym stopniu za emisję pyłu zawieszonego. Aby ograniczyć nadmierną ilość spalin, producenci samochodów z silnikiem diesla, fabrycznie montują filtr cząstek stałych, który ma dwie funkcje. Pierwsza polega na zatrzymywaniu cząstek stałych, wydobywających się z silnika, druga to wypalanie wewnątrz samego filtra. Nic nie jest doskonałe i trwałe. Filtr DPF z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Niektórzy kierowcy w poszukiwaniu oszczędności decydują się na usunięcie filtra DPF. Tym sposobem, nieświadomie przyczyniają się do pogorszenia jakości powietrza, które wpływa na nasze zdrowie.

DPF – co to właściwie jest?

DPF to nic innego, jak „część”, która w naszym samochodzie jest odpowiedzialna za „przechwytywanie” cząstek stałych ze spalin. Filtr DPF jest montowany w układzie wydechowym. Jego umiejscowienie jest zależne od konkretnego modelu samochodu, podobnie jak wygląd, sposób mocowania czy współpraca ze sterownikiem silnika.

Jak wygląda filtr DPF?

Filtr DPF swoim wyglądem przypomina „puszkę”, która jest wykonana ze stali nierdzewnej. Wewnątrz znajdziemy ceramiczny korpus filtra zbudowany z małych kanalików, ułożonych w sposób równoległych. Są to kanaliki wlotowe oraz wylotowe. Kanały są zamknięte z jednej strony, naprzemiennie od strony dolotowej i wylotowej. Dzięki takiemu ułożeniu i zaprojektowaniu, spaliny muszą „przeciskać” się przez ścianki kanałów, co powoduje osadzanie cząstek sadzy. Ścianki kanałów wykonane są z węglika krzemu, pokrytego tlenkiem glinu i tlenkiem ceru. Na nich osadzone są cząstki platyny.

Koszty DPF?

Zakup filtra DPF to spory wydatek. Najtańsze i nieoryginalne zamienniki do popularnych samochodów kosztują najmniej. Ich cena to wydatek ok. 1500 zł. Filtr do mniej popularnych modeli to wydatek ok. 5 tys. zł. W przypadku samochodów ciężarowych to koszt blisko 1 tys. zł. Niestety, w społeczeństwie nadal panuje błędne przekonanie, że usunięcie filtra DPF spowoduje magiczny wzrost mocy. Oczywiście odniesiemy wrażenie, że nasze auto jest szybsze, zrywne, a przyspieszenie wbija w fotel. Wszystko to jednak potrwa do momentu, aż nie padnie turbosprężarka, czy wtryskiwacz.

Jeśli planujesz wyjazd za granicę, to lepiej weź sporo gotówki. W Austrii za brak filtra DPF czeka Cię mandat w wysokości 3500 euro plus koszty lawety. W Czechach zapłacisz ok. 8 tys. zł. W Niemczech mandat wynosi 1 tys. euro, a w Wielkiej Brytanii 1 tys. funtów.

Jeśli nie przekonują Cię argumenty finansowe, warto zastanowić się nad względami etycznymi. Filtr DPF nie jest zakładany po, to żeby Cię okraść z ciężko zarobionych pieniędzy, tylko ze względu na środowisko i jakość powietrza. Pozbywając się filtra DPF stajemy się trucicielami i zanieczyszczamy powietrze tak samo, jak Ci, co w „kopciuchach” palą śmieciami. Wycinając filtr DPF narażamy miasta na większe zanieczyszczenie i wzrost szkodliwych cząstek w powietrzu, które są przyczyną groźnych chorób, prowadzących do poważnych powikłań zdrowotnych, a nawet śmierci.  

 

Artykuł z dnia

Archiwum artykułów