Dotychczasowa polityka dotycząca bezpieczeństwa na krajowych drogach zakładana przez program GAMBIT 2005 kończy się z chwilą wprowadzenia nowego programu. Oczekiwania co do programu były spore i niestety nie zostały one spełnione, nie oznacza to jednak, że poszedł on na marne.
Wedle danych KRBRD wszystkie akcje drogowe przyniosły skutek, może nie tak spektakularny jak oczekiwano, jednak stopniowe uświadamianie społeczeństwa zaprocentowało. Już w latach 2008-2010 nastąpił wyraźny (prawie 1500 osób) spadek wypadków ze skutkiem śmiertlenym, jedynym potknięciem w programie był przełom 2007 i 2008 gdzie wskaźnik wyraźnie podskoczył do 5,583 ofiar.
Warto także zauwazyć inne wskaźniki, Polska nadal przewodzi w niechlubnym rankingu wypadków na milion mieszkańców, dodatkowo najczęstsze zdarzenia śmiertelne są z udziałem pieszego.
Aż 15-20% to czołówki, warto o tym pamiętać jeśli najdzie nas ochota wyprzedzać na zakręcie albo "polecieć na trzeciego" . Zderzenia boczne notuje się jedynie o 1,5% mniej razy niż czołowe, są równie niebezpieczne i częściej narażeni są także pasażerowie siedzący z tyłu auta.
Jeżeli można powiedzieć, że jakaś statystyka jest zadowalająca, to ta która pokazuje udział w wypadkach kierwców aut ciężarowych. Z tych wypadków śmiertelnych jest jedynie dwa-trzy procent. Czy wpływ ma fakt specjalnego doszkolenia na kategorie, rygorystycznych warunków pracy czy samego doświadczenia? Warto to zbadać i może iść w kierunku zwracania uwagi, podczas szkolenia do auta osobowego, na takie rzeczy na jakie musi uważać kierowca ciężarówki.
Jeśli położenie geograficzne ma wpływ na wypadki, to z pewnością w ramach odwrotnych od zdrowego rozsądku. Statystyka pokazuje największy udział wypadków w Mazowieckim i Świętokrzyskim, mniejsze w większości województw a minimalne w Śląskim. Patrząc na stan dróg, zakręty, pobocza i nierówności terenu możnaby snuć inne wnioski. W takim razie, może to kultura jazdy jest odmienna w tych województwach?
Nowy program.
W zasadzie cele są podobne, jak najmniej zabitych na krajowych drogach, ograniczenie nieszczęśliwych zdarzeń, edukacja społeczna pod kątem zagrożeń i zapobiegania. Utrzymana jest tzw. Wizja Zero, jednakże cel różniący programy z 2005 r. i obecny to kwestia ciężko rannych ofiar wypadków. Nowe ustalenia wytyczają kurs zmniejszenia o 40% liczby ciężko rannych uczestników wypadków drogowych. Ażeby to osiągnąć będą uruchamiane różne programy, od kwestii utrzymania infrastruktury, szeregu diagnoz sytuacji w związku z ruchem pieszych, systemem ratownictwa medycznego i bezpiecznych prędkości.
Jako jeden z bazowych celów wyznaczony jest zmodernizowany system, samo twierdzenie określa kwestie odpowiedniego planowania dróg osiedlowych, przejść dla pieszych, oznaczeń drogowych. Na dzień dzisiejszy także edukowanie użytkownikó drogi jest kluczowe, bowiem najwięcej śmiertelnych zdarzeń zachodzi z powodu nagłego wejścia pod pojazd, przekraczania jezdni w niedozwolonym miejscu czy też przechodzenia na czerwonym świetle. Błędy kierowców to oczywiście kierowanie po alkoholu, brawura (co pokazuje dobrze wskaźnik wypadków wśród przedziału wiekowego 18-25) a także zmęczenie.
Miejmy nadzieję, że zgodnie z trendem zauważalnym po ostatnim programie, uda się osiągnąć zamierzone cele. Wypadek jednakże, jak sama nazwa wskazuje, jest rzeczą niecodzienną i ludzkość poczeka jeszcze paredziesiąt lat do osiągnięcia prawdziwego poziomu 0% śmiertelnych.
K.H
Źródła: http://www.krbrd.gov.pl/ ; http://www.krbrd.gov.pl/download/pdf/NP%20BRD%202020_przyjety_przez_KRBRD.pdf ; http://www.transport.gov.pl/
Artykuł z dnia
Archiwum artykułów